انطباق با رویکرد و جهت گیری صادراتی جهان، راهبرد اصلی سازمان توسعه تجارت است

سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ماموریت­های سازمانی محوله، حدود ۸۰ پروژۀ عملیاتی تخصصی با رویکرد شناسایی و توسعۀ ظرفیت­های صادراتی کشور و مد نظر قرار دادن مدیریت هدفمند واردات تعریف کرده است. در این میان، جامعۀ دانشگاهی و بخش خصوصی می­توانند نقش کلیدی و موثری ایفاد کنند

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در نشست مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت ایران با دانشجویان رشتۀ مدیریت دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود: هم نظام مدیریت دولتی و هم نظام آموزشی کشور به ویژه در سطح دانشگاهی نیازمند بازنگری و اصلاح روزآمد خود، براساس نیازهای بازارهای جدید هستند و باید جهت­ گیری هر دو نهاد به گونه­ ای باشد که هم علم روز دنیا در خدمت مدیریت اجرایی کشور قرار گیرد و برنامه­ های عملیاتی و راهبردی سازمان­های دولتی مبتنی بر آخرین پژوهش­ها و دستاوردهای علمی باشند.

معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روند جهانی صادرات و تغییر رویکرد دولت­ها در این عرصه، یادآور شد: شناخت ترکیب اقلام سبد صادراتی جهان در یک دهۀ آینده و انطباق آن با مزیت­ها و ظرفیت­های صادراتی فعلی ایران، یک ضرورت راهبردی است که می­تواند انحراف جهت­ گیری صادراتی ما نسبت به دنیا را نشان داده و مسیر درست حرکت آینده را تعیین کند و این امر نیازمند مطالعاتی راهبردی، کارشناسانه، تخصصی و دقیق است که از عهده مراکز آموزش عالی ذیربط بر می­آید و دانشگاه باید نقش  مغز متفکر سازمان­هایی نظیر سازمان توسعه تجارت را ایفا کند.

مودودی اظهار امیدواری کرد که دانشگاه­ها در نحوۀ آموزش­های خود بر تقویت نگاه عملیاتی­ تر تأکید کنند به طوری که فارغ‌التحصیلان رشته ­های مدیریت، بازرگانی، فنی و ... از همان ابتدا با کاستی­های نظام تجاری کشور، الگوهای موفق بین­ المللی توسعه بازار، تدوین نقشه راه توسعه تجارت با دنیا، چگونگی شکل­ دهی به بازارهای جدید و توسعه جغرافیای صادراتی با استفاده از ظرفیت­ها و مزیت­های داخل آشنا شده و به هنگام فارغ التحصیلی، این دانش و بینش را به بدنۀ تجارت تزریق کنند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران، آمادگی این سازمان را برای همکاری­های گسترده و موثرتر و نیز همگرایی بیشتر با نهاد دانشگاه اعلام داشته و یادآور شد که هم اکنون نیز بسیاری از پروژه­ های مطالعاتی این سازمان توسط دانشگاه­های معتبر کشور مدیریت می­شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در پناه چنین نشست­هایی بتوان زمینه تعاملات سازنده بیشتر میان دانشگاه و سازمان توسعه تجارت را افزایش داده و از ظرفیت­های علمی دانشگاه­ها به نفع تجارت کلان بهره برد.

گفتنی است، در این مراسم مدیران ارشد حوزۀ برنامه­ ریزی، اطلاع­ رسانی تجاری و رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفتند و با تشریح وظایف و ماموریت­های سازمان، انتظارات خود از جامعه دانشگاهی به عنوان نسل آینده مدیریت اجرایی کشور را بیان کردند.به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی در نشست مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت ایران با دانشجویان رشتۀ مدیریت دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود: هم نظام مدیریت دولتی و هم نظام آموزشی کشور به ویژه در سطح دانشگاهی نیازمند بازنگری و اصلاح روزآمد خود، براساس نیازهای بازارهای جدید هستند و باید جهت­گیری هر دو نهاد به گونه­ای باشد که هم علم روز دنیا در خدمت مدیریت اجرایی کشور قرار گیرد و برنامه­ های عملیاتی و راهبردی سازمان­های دولتی مبتنی بر آخرین پژوهش­ها و دستاوردهای علمی باشند.

معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روند جهانی صادرات و تغییر رویکرد دولت­ها در این عرصه، یادآور شد: شناخت ترکیب اقلام سبد صادراتی جهان در یک دهۀ آینده و انطباق آن با مزیت­ها و ظرفیت­های صادراتی فعلی ایران، یک ضرورت راهبردی است که می­تواند انحراف جهت­ گیری صادراتی ما نسبت به دنیا را نشان داده و مسیر درست حرکت آینده را تعیین کند و این امر نیازمند مطالعاتی راهبردی، کارشناسانه، تخصصی و دقیق است که از عهده مراکز آموزش عالی ذیربط بر می­آید و دانشگاه باید نقش  مغز متفکر سازمان­هایی نظیر سازمان توسعه تجارت را ایفا کند.

مودودی اظهار امیدواری کرد که دانشگاه­ها در نحوۀ آموزش­های خود بر تقویت نگاه عملیاتی­ تر تأکید کنند به طوری که فارغ‌التحصیلان رشته­ های مدیریت، بازرگانی، فنی و ... از همان ابتدا با کاستی­ های نظام تجاری کشور، الگوهای موفق بین­ المللی توسعه بازار، تدوین نقشه راه توسعه تجارت با دنیا، چگونگی شکل­ دهی به بازارهای جدید و توسعه جغرافیای صادراتی با استفاده از ظرفیت­ها و مزیت­های داخل آشنا شده و به هنگام فارغ التحصیلی، این دانش و بینش را به بدنۀ تجارت تزریق کنند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران، آمادگی این سازمان را برای همکاری­های گسترده و موثرتر و نیز همگرایی بیشتر با نهاد دانشگاه اعلام داشته و یادآور شد که هم اکنون نیز بسیاری از پروژه­های مطالعاتی این سازمان توسط دانشگاه­های معتبر کشور مدیریت می­شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در پناه چنین نشست­هایی بتوان زمینه تعاملات سازنده بیشتر میان دانشگاه و سازمان توسعه تجارت را افزایش داده و از ظرفیت­های علمی دانشگاه­ها به نفع تجارت کلان بهره برد.

گفتنی است، در این مراسم مدیران ارشد حوزۀ برنامه ­ریزی، اطلاع­ رسانی تجاری و رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفتند و با تشریح وظایف و ماموریت­های سازمان، انتظارات خود از جامعه دانشگاهی به عنوان نسل آینده مدیریت اجرایی کشور را بیان کردند.

 
کد خبر 20794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =